Vpogled v organizacijo izkušenega avtomobilskega velikana

 

Bojana Selinšek, Alek Pikl in brina vadnjal

10 minutno branje


V tokratnem podkastu zmanjšujemo razdaljo med Slovenijo in Anglijo. Tam deluje Ljubljančan, ki skrbi za preobrazbo podjetja Jaguar Land Rover. Zaupal name je svoje izkušnje in poglede na proces od patenta do prodaje vozila; o testih, ki jih mora prestati novo vozilo, da lahko gre v promet; kako je organizirano podjetje s 40.000 zaposlenimi; kakšna je razlika med Teslo in Jaguarjem ter kakšne veščine se v tej industriji iščejo in se bodo iskale v naslednjih letih. 


 
 

Jure Vrhunc je v času študija elektrotehnike delal na oddelku za inteligentne sisteme na inštitutu Jožef Stefan. Pozneje se je zaposlil v strateškem razvoju podjetja Iskra zaščite, ki ga je nato prevzela družba Raycap.

Od decembra 2017 s partnerko živita v Veliki Britaniji. Delal je v avtomobilski panogi na področju avtonomnih vozil v podjetju Jaguar Land Rover, kjer se v času elektrifikacije in avtomatizacije kar veliko dogaja. Tam je začel kot vodilni razvojni inženir, vmes pa je opravil MBA na London Business School. Danes je zadolžen za tehnično, organizacijsko in finančno rekonstrukcijo podjetja.


Kako napredujejo sistemi za avtonomnost?

Jure je deloval kot vodilni inženir v ekipi razvijanja sistemov za avtonomnost, kar za razliko od običajne predstave lahko pomeni tudi vožnjo avtomobilov brez zanašanja na klasično infrastrukturo, kot so bele črte, semaforji ipd. 

Jure pravi, da se na tem področju veliko dogaja. Vznika ogromno idej, med katerimi je potrebno modro izbirati in jih poskušati realizirati. Glede na to, da je ena izmed znamk Jaguar Land Rover terenska, je logično razmišljati tudi o tem, ali obstaja avtonomija za t. i. off road vozila. Jure je kot vodilni inženir delal v ožji ekipi, kjer so razvijali avtonomijo za off road, pri čemer je pomembno, da se avtomobil zna orientirati v prostoru. To se doseže s fuzijo več senzorjev hkrati in na tak način ustvari neko večdimenzionalno sliko terena. Dobra prostorska predstava je pa šele osnova, ki ji potem sledi še kompleksna navigacija.

Avto ne sme iskati najlažje prevozne poti. Na tak način bi se recimo lahko na vrhu pečine odpeljal tudi v prepad, ker bi to prepoznal kot najlažjo pot.
— Jure Vrhunc

V razvoju avtonomnih vozil je velik poudarek na tem, kako se bo voznik počutil, ko bodo avtomobili postali povsem avtonomni. Jure meni, da bodo na neki točki avtomobili morda toliko sposobni, da človeku niti ne bodo dovolili več krmiliti vozila, in sicer zaradi določene stopnje negotovosti, ki jo človek kot nestanovitno bitje v vožnjo vnaša.

Koncepti vožnje se zelo spreminjajo. Vozila so bila od nekdaj načrtovana iz stališča dinamičnih zmogljivosti. Če pa bodo lastniki avtomobilov začeli čas v avtu preživljati kot potniki, jim pospeški in podobno ne bodo več tako pomembni, marveč bo v ospredju udobje vožnje. 

Proces testiranja avtomobilov

Jure nam pove, da pot avtomobila iz razvoja v proizvodnjo in na koncu do prodaje traja kar nekaj časa, predvsem zaradi vseh zahtevanih pogojev v inženiringu. Razložil je, da obstaja več nivojev standardov in testov, ki jih more avtomobil prestati, da gre lahko v promet. Ne gre le za celotno vozilo, ampak tudi za komponente in vmesne pol-sestave. Na eni strani so zakonske določitve, na drugi pa notranji standardi podjetja, ki skrbijo za visoko raven kvalitete.

V primeru Land Rover produkta, ki naj bi veljal za najboljše terensko vozilo na svetu in naj bi teoretično zmogel pot okoli sveta tudi pri temperaturah od -50°C do 50°C, mora podjetje za vsak primer testirati npr. barvo v področju od -80°C do 80°C. Znamke z drugačnim tržnim modelom recimo nimajo tako strogih pričakovanj.

V prototipni fazi je nadalje pomembno, kako se avto na testni vožnji tudi vozi po tem, ko že zadošča vsem varnostnim zahtevam. Proces usklajevanja celi kopici standardov je zato precej dolgotrajen. Trenutno traja 5 let, da gre avto skozi celotno proizvodno verigo; cilj je, da bi 5 let skrčili na 3, saj se trendi, želje in pričakovanja trga hitro spreminjajo.

Delovanje podjetja Jaguar Land Rover

Jure nam je zaupal, da se podjetje trenutno ukvarja z dokaj osnovnimi težavami, ki jih morajo rešiti, preden se lahko lotijo tistih še večjih. Vozila so trenutno poleg raket ena najbolj zapletenih izumov, ki jih je človek kadarkoli naredil. 

Avtonomno vozilo je primerljivo s samovozečim robotom, zato gre lahko pri izdelavi tudi mnogo stvari narobe.
— Jure Vrhunc

Podjetje Jaguar Land Rover se trenutno ukvarja s tem, kako sploh zagotoviti vse potrebne dele za izdelavo vozil, saj se je tekom pandemije dobavna veriga podrla. Podjetje je v primerjavi z drugimi konkurenčnimi podjetji zelo odvisno od dobaviteljev, saj vseh komponent ne sestavljajo sami, izdelujejo pa na primer lastne motorje. Leta 2008 je podjetje kupilo veliko azijsko podjetje Tata Group, največji Indijski konglomerat, in sinergije v odnosu z trenutnim lastnikom jim velikokrat pridejo prav.

Organizacija v podjetju Jaguar Land Rover

Do začetka transformacije oz. preobrazbe je bilo po Juretovih besedah podjetje zelo klasično organizirano. Ekipa centralne transformacije, ki šteje 20 strokovnjakov, je neodvisna od organizacijske strukture in poroča neposredno izvršnemu direktorju, le-ta pa nadzoruje direktorje ostalih funkcijskih področij in stebrov.

Kultura vodenja podjetja je bila včasih sorazmerno konservativna, kar je deloma vodilo tudi do težav, s katerimi se podjetje sedaj srečuje. Ekipa poslovne transformacije sedaj vključuje strokovnjake svetovalnih hiš, tehnične strokovnjake, bivše direktorje avtomobilskih znamk itd.

V podjetju poskušajo vzpostaviti kulturo, kjer ni nobenemu nerodno opozoriti na napake. V podjetje vpeljujejo agilne metode, ljudje se združujejo preko meja svojih oddelkov in izmenjujejo dobre ideje in prakse, vodstvena struktura se spreminja.

Poleg klasične strukture delovanja pa so si zadali tudi naloge, s katerimi morajo narediti radikalni preboj na področjih, kjer so največje težave. Ena izmed teh točk je na primer situacija na kitajskem trgu, ki trenutno za britansko znamko ni najbolj rožnata, druga je denimo trajnostni razvoj, ki je v avtomobilski industriji zelo pomemben zaradi truda zmanjšanja ogljičnega odtisa, tretja pa prehod na digitalne tehnologije.

Jure osebno koordinira projekt, ki se ukvarja s finančno rekonstrukcijo, kjer sklicuje sestanke z višjimi direktorji, s katerimi skušajo težave prepoznati in skupaj tudi rešiti. To ni vedno lahko, saj se nekateri ljudje odzivajo na spremembe drugače kot drugi. 

Morate se zavedati, da si v takem podjetju ni lahko priznati težav, napak. Sploh ljudem, ki so bili na določenih funkcijah že desetletja ali več. Če pride nekdo z novimi očmi do nekoga takega in predlaga spremembo, se slednji lahko počutijo ogrožene in se osredotočijo na manj primerne stvari, kar ni konstruktivno.
— Jure Vrhunc

Kako spremeniti kulturo v podjetju? 

Jure na to vprašanje odgovarja, da podjetje potrebuje vizijo, ki jo določajo vodje, ter mentaliteto iskanja rešitev, ne pa iskanja krivca težav. Če podjetje nima avtoritete, je to lahko težko, določenim idejam je lažje ali težje slediti.

Podjetje Jaguar Land Rover gre trenutno skozi krizne čase, zato se ljudje zavedajo, da so spremembe potrebne in si jih tudi želijo. Pomembno je, da se ljudje pogovarjajo o dobrih načinih dela, si medsebojno pomagajo in da se zaposlene opolnomoči, kar pomeni, da lahko vsi predlagajo svoje rešitve. Obstaja kolektivni zagon. Izboljšava lokalnega delovnega okolja in vpeljava sprememb v večini primerov namreč ni naloga višjih vodstvenih funkcij, temveč lastnikov in uporabnikov procesov samih. Vsi imajo odgovornost in priložnost, da se na težavo opozori, če se jo opazi, in vplivajo, da se spremeni. Vodstvo pa igra vlogo zastavonoša tovrstne kulture v podjetju in nudi vso mogočo podporo, da se jo udejanji.

V podjetju Jaguar Land Rover so izvedli projekt, kjer so zaposlene zaprosili, če lahko opozorijo na morebitne procese ali dejavnosti, kjer bi bile mogoče izboljšave. Dobili so več kot 500 zelo dobrih idej. Že samo z rešitvijo vseh na seznamu so bili ljudje zelo zadovoljni, ker so sami so-ustvarili svojo prihodnost. Prav tako pa imajo učinkovito organizirano interno in eksterno komunikacijo, ki nadalje skrbi za širjenje dobrega glasu.
— Jure Vrhunc

Kako se Jaguar Land Rover in Tesla razlikujeta?

Jaguar Land Rover izdeluje vozila, za katera veliko sestavnih delov po njihovih zahtevah kupuje od drugih dobaviteljev.

Konkurenčna razlika med Teslo in nami je nedvomno mnogo številčnejša podatkovna baza avtonomno prevoženih kilometrov, ki jih Tesla ima. Takega vira podatkov naša ekipa sama ne bo mogla dohiteti.
— Jure Vrhunc

Preprosto so začeli prepozno, v razvoju je zaposlenih premalo ljudi in prevoženih je premalo kilometrov, da bi lahko sami konkurirali svetovni špici, pravi. Se pa zato seveda tkejo nova partnerstva.

Po Juretovem mnenju je ena izmed možnosti, da bo avtonomne sisteme morda na koncu razvijalo tisto podjetje, ki bo prvo razvilo zadovoljivo dovršen sistem, ostala podjetja pa bi potem to tehnologijo odkupovala. Je pa tak primer zopet odvisen od bodoče zakonodaje.

Usklajevanje privatnega življenja z delom

Človek mora imeti nek cilj; moj je, da grem čim prej v pokoj.
— Jure Vrhunc

Pravi, da je njegov work-life balance v resnici precej slab, ker dela več, kot bi si včasih želel. Pregorel bi, če v sebi ne bi imel discipline. Zato Jure v življenje vključuje šport: trenira karate, uporablja tehnike sproščanja, med službo pa ima pripravljen opomnik na telefonu, da si vzame pet minutne odmore, med katerimi naredi 10 sklec. Ob koncu delovnega dne tudi bolj pomaga, da človek na primer naredi 15-minutni sprehod, namesto da se takoj usede na kavč.

Nasvet za začetnike v avtomobilski industriji

Jure pravi, da se v avtomobilski industriji veliko zaposluje. Včasih je avtomobilska industrija zaposlovala pretežno strojne inženirje, zdaj pa ti niso več tako zelo iskani. Veliko bolj se zaposluje elektroinženirje in programerje.

Vsem trenutnim študentom bi namignil, naj se učijo orodij, ki bodo sploh za delovanje v velikem podjetju olajšala sodelovanje med oddelki.
— Jure Vrhunc

Poslušaj podkast z Juretom TUKAJ.